Milieuactivisme, duurzaamheid & biologisch eten

Voor iedereen die milieuactivisme, duurzaamheid en biologisch eten goed of irritant vindt.

Lees het onderstaande:

 

Biologisch eten duur?

Iedereen mag eten wat hij zelf wil eten van mij omdat ik niemand iets wil aandringen en ik zit ook wel is in een snackbar.  Ook voor mij blijkt het te duur om altijd alles biologisch te eten, zeker omdat ik geen tuin heb. Maar biologischer eten voorkomt ook massaal sterven van insecten. Des te minder gif wij gebruiken, des te minder insecten gaan er uitsterven. Wanneer bijvoorbeeld de bijensterfte zo nog een paar jaar doorgaat dan wordt op een bepaald moment wel al ons eten veel duurder dan biologisch eten NU is. Het eten zal namelijk veel schaarser worden. Aan de ene kant schaarser vanwege de bijensterfte en aan de andere kant schaarser vanwege onze leefstijl. Het overgrootte deel van ons voedsel wordt bestoven door bijen. Bijensterfte is niet alleen in Nederland aan de gang. Hoe ernstig is de bijensterfte?

“Ernstig! Natuurlijk is ‘bijensterfte’ een bekend begrip, maar de cijfers liegen er niet om. Al jarenlang sterft er gemiddeld 25% van de volken (per jaar) in Nederland. In sommige gebieden loopt dit zelfs op tot 50%.” (Bron: voedzo.nl) Op mens-en-gezondheid wordt zelfs gesproken van plaatselijke bijenpopulatiesterftes van 85%. We hebben het over gehele populaties, volle bijenkorven dus die plotseling sterven. Ook in documentaires over Amerika worden zulke hoge cijfers genoemd tot aan 80% bijensterfte PER JAAR.

Een belangrijke giftig middel dat in Nederland direct gelinkt wordt aan deze bijenpopulatiesterfte wordt gebruikt op grasproductielanden (de grote graslanden die u buiten ziet ZIJN grasproductielanden) en het middel wordt op golfbanen gebruikt. Het gif zakt in het grondwater en oppervlaktewater en wordt onder andere opgenomen door bijenplanten.

Dat gras van de graslanden wordt overigens vaak gegeten door vee dat wij eten of waar we melk van drinken.

Al het gif dat in ons eten en in het eten van ons vee terecht is gekomen circuleert nu in ons lichaam, de gronden, de sloten en meren en in de rest van het landschap om ons heen.

Aangezien de manier van leven op aarde niet lijkt te veranderen zal er een enorm groeiend voedseltekort gaan ontstaan op de hele wereld. Volgens analisten zal het wereldwijde voedseltekort over 34 jaar tot zeer ernstige proporties stijgen en dit zal ernstige destabiliserende werking hebben op de maatschappij en wereldpolitiek.

Ik denk dat elke investering in het milieu een investering in onszelf  is. Het is een investering in onze kinderen. En zeer waarschijnlijk een noodzakelijke investering.

Denk daar maar is aan wanneer je weer een (kleine) investering in het milieu hebt gedaan. Het schoonmaken van de achterkant van de koelkast is gemiddeld genomen de meest duurzame investering die in korte tijd door bijna iedereen uitgevoerd kan worden.

 

 

Een gedachte over “Milieuactivisme, duurzaamheid & biologisch eten

  1. Goed hoor die aandacht voor de bijenteelt, maar waarom de namen Roundup en producent Monsanto niet gewoon genoemd in dit artikel? Hoe meer negatieve naambekendheid hoe beter! Groet, Anna Werners

    Verzonden vanaf Samsung Mobile

Plaats een reactie