Een succesverhaal

Gewone vogelmelk! Lang een beschermde soort geweest. Nu op veel plekken te zien in grazige plekken en langs tuintjes, vooral op dit moment. De plant is niet meer beschermd maar heeft dat ook niet zo zeer meer nodig. Een succesverhaal dus.

Echter is de lijst aan beschermde plantensoorten sterk afgenomen in de nieuwe wet. In de nieuwe natuurwet staat wel dat er nog steeds een zorgplicht is voor gewone vogelmelk en andere verdwenen beschermde planten.

Dit betekent vrij weinig omdat de plant al in tabel 1 stond van de oude flora- en faunawet. Over tabel 1 valt te zeggen dat er eigenlijk puur een zorgplicht voor geld. Dit is nu exact hetzelfde.

Hoe die zorgplicht er uit zou moeten zien? In principe is het kapot maken van de plant positief voor de plant, dus… tja. In ieder geval niet meenemen of totaal verwijderen.

Beschermd of niet. Kijk maar eens of u hem ziet.

Plaats een reactie